Ποιοι παράγοντες έπαιξαν ρόλο και συνετέλεσαν στη διαμόρφωσή της!
Από την δεκαετία του 60 η χειρωνακτική εργασία περιορίζεται, το σχέδιο Mάρσαλ φέρνει νέες παραγωγικές ποικιλίες που αντικαθιστούν τις ιθαγενείς με άλλες αμφιβόλου ποιότητας. |
Η πρόσφατη διαδρομή της Ελληνικής κουζίνας από τα μέσα του 20ου αιώνα μέχρι σήμερα. Μια προσπάθεια προσέγγισης της πορείας της ελληνικής κουζίνας των τελευταίων 50 χρόνων!
H αστικοποίηση της ελληνικής κουζίνας συντελέσθηκε σε δύο επίπεδα, πρώτον σε επίπεδο καθημερινότητας στη ζωή των Ελλήνων και δεύτερον στο επαγγελματικό περιβάλλον των εστιατορίων και των ξενοδοχείων της χώρας μας. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.
Μετά τη σκληρή δεκαετία του 40 η πληγωμένη Ελλάδα προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της και καθώς ανατέλλει η δεκαετία του ’50 αρχίζει μια κοινή προσπάθεια με στόχο την ανόρθωση και την ανάπτυξη της χώρας. H παλιά πληγή της Ελλάδας, η μετανάστευση, ανοίγει και πάλι, η Aμερική, η Αυστραλία και Γερμανία αποτελούν τις χώρες υποδοχής της ελληνικής νεολαίας που αναζητάει καλύτερη τύχη. Εν τω μεταξύ στο εσωτερικό της χώρας, παρατηρείται το φαινόμενο της αστυφιλίας, στρατιές νέων ανθρώπων εγκαταλείπουν την ύπαιθρο για καλύτερη τύχη και όσοι δεν φεύγουν για την ξενιτιά, ξενιτεύονται στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Η διατροφή αυτών των ανθρώπων όσο διέμεναν στις πατρογονικές εστίες τους ήταν ταπεινή, απλή, αγνή, χωριάτικη, με δυο λόγια παραδοσιακή θα λέγαμε.Τώρα διαφοροποιείται, γίνεται αστική, περισσότερο περίπλοκη, με περισσότερες επιλογές, είναι δηλαδή υποχρεωμένοι να τρώνε ότι τους προσφέρει η πόλη.
Αποτέλεσμα της μετακίνησης ήταν η ερήμωση της υπαίθρου. Tα χωριά κατοικούνται πια μόνο από άτομα μεγάλης ηλικίας. Οι καλλιέργειες αρχίζουν να γίνονται με μηχανές, η χειρωνακτική εργασία περιορίζεται, το σχέδιο Mάρσαλ (σχέδιο ανασυγκρότησης της χώρας) φέρνει νέες παραγωγικές ποικιλίες που αντικαθιστούν τις ιθαγενείς. Αναπτύσσονται μεγάλα οδικά δίκτυα που βγάζουν από την απομόνωση κάθε μικρό χωριό και ολοκληρώνεται η ηλεκτροδότηση όλης της χώρας. Το ηλεκτρικό ψυγείο μπαίνει στο κάθε νοικοκυριό σαν οικιακή συσκευή και αυτοκίνητα ψυγεία μεταφέρον από τη μία άκρη στην άλλη άκρη της Ελλάδας όχι μόνο νέα προϊόντα άγνωστα μέχρι στιγμής , αλλά και προϊόντα εκτός εποχής. Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι θα έτρωγε καταπράσινα φασολάκια σε κατεψυγμένη μορφή μέσα στο καταχείμωνο. Με την βοήθεια λοιπόν της τεχνολογία και την εξέλιξη των μεταφορικών μέσων η διακίνηση των προϊόντων διαφοροποιείται και μαζί με αυτή και οι διατροφικές συνήθειες των κατοίκων όλης της χώρας.
Συντελείται λοιπόν μια μεγάλη ανατροπή, η παραδοσιακή κουζίνα αλώνεται και ενώ μέχρι τώρα στηριζόταν στην παραγωγή του νοικοκυριού (οικιακή οικονομία) και τη παραγωγή του χωριού, έχει τώρα στη διάθεσή της νέα προϊόντα που όμως δεν τα παράγει αλλά πρέπει να τα αγοράσει και ορισμένα από αυτά να τα εισαγάγει από άλλες χώρες.
Συνεπώς μέχρι το 1960–65 το πέρασμα της ελληνικής κοινωνίας από την αγροτική στην αστική φάση σχεδόν ολοκληρώνεται. Aκριβώς το ίδιο συνέβη και στη οικιακή μαγειρική. Oι άνθρωποι δεν μαγειρεύουν πια τα προϊόντα που παράγουν αλλά αγοράζουν ότι χρειάζονται από το εμπόριο. Oι νεαρές γυναίκες δεν μαθητεύουν πια δίπλα στις παλαιότερες για να μάθουν να μαγειρεύουν αλλά προτιμούν τα περιοδικά με τις συνταγές και τα βιβλία μαγειρικής "ευρείας κατανάλωσης" που αρχίζουν σιγά σιγά να πολλαπλασιάζονται.
Ξενοδοχείο HILTON το εμβληματικό αυτό ξενοδοχείο εξελίχθηκε σε αγαπημένο στέκι των Αθηναίων, που δοκίμασαν για πρώτη φορά αμερικάνικα "hamburger" και "club sandwich" στο Βυζαντινό και πρωτότυπα κοκτέιλ στο "Galaxy Bar". Λειτούργησε από το 1963. |
Η πρόσοψη της Α.Σ.Τ.Ε.Ρ. στη Ρόδο. Η ιστορική Τουριστική Σχολή που λειτουργεί ακόμα και σήμερα. |
Πέραν αυτών των αλλαγών που σημειώνονται στην καθημερινότητα, φοβερές μετατροπές σημειώνονται και στην επαγγελματική μαγειρική. Το 1957 δημιουργείται η πρώτη κρατική σχολή μαγειρικής του Ε.Ο.Τ. στην Κηφισιά, μονοετούς διάρκειας. Σκοπός της σχολής ήταν να εκπαιδεύσει επαγγελματίες μαγείρους προκειμένου να επανδρώσουν τα ξενοδοχεία που άρχιζαν δειλά δειλά να ξεπροβάλλουν στον ορίζοντα της τουριστικής Ελλάδας. Τα βιβλία μαγειρικής που χρησιμοποιήθηκαν δεν ήταν παρά μετάφραση των βιβλίων μαγειρικής Τέχνης των ελβετικών και γαλλικών σχολών, δηλαδή με λίγα λόγια γαλλική κουζίνα, ελάχιστες ήταν οι παρασκευές της νεοελληνικής κουζίνας. Συνεπώς η τότε Σ.Τ.Ε., πρώτα με την σχολή μαγειρικής της Κηφισιάς και μετά από δύο χρόνια της Πάρνηθας και εν συνεχεία της Θεσσαλονίκης και λίγο αργότερα της Ρόδου και Κρήτης εκπαιδεύει μαγείρους εστιασμένους περισσότερο στη γαλλική κουζίνα και πολύ λιγότερο στην ελληνική. Ήδη η φοίτηση από ένα έτος σπουδών έχει γίνει δύο, φαίνεται ότι η εκμάθηση της γαλλική κουζίνα δεν χωράει σ΄ έναν μόνο χρόνο. Οι απαιτήσεις της τουριστικής βιομηχανίας σε φαγητό είναι μεγάλες, οι τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα είναι θιασώτες της διεθνούς κουζίνας. Βλέπετε το ενδιαφέρον για την παραδοσιακή κουζίνα δεν έχει ξεκινήσει, αργεί ακόμα.
Η ερειπωμένη είσοδος της άλλοτε κραταιάς σχολής της Πάρνηθας. Σε αυτή τη Σχολή δίδαξαν διάσημοι Chef της εποχής και αποφοίτησαν εκατοντάδες πτυχιούχοι μάγειροι. |
Το εσωτερικό του γαλλικού εστιατορίου "blue Pine" έχει φιλοξενήσει την αφρόκρεμα της πολιτικής και επιχειρηματικής ζωής της πρωτεύουσας, αλλά και απλούς «ανώνυμους» λάτρεις του δυτικού τρόπου εστίασης. |
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Οι κοινωνικές αλλαγές που οδήγησαν στην αστικοποίηση της παραδοσιακής κουζίνας συντελέστηκαν με υπερβολική ταχύτητα έτσι που δεν δόθηκε στους ανθρώπους ο χρόνος να συνειδητοποιήσουν το λάθος την έκταση και την αιτία των διατροφικών αλλαγών που πραγματοποιήθηκαν. Μέσα σε 20 - 25 χρόνια ανατράπηκαν συνήθειες αιώνων, ενώ δεν υπήρχε τίποτα ίσης αξίας να το αντικαταστήσει. Δεν πρόλαβαν οι άνθρωποι να καταλάβουν τι έπρεπε απ΄ όλα αυτά να κρατήσουν και τι να αφήσουν.
Δίκαια οι αγρότες επιθυμούσαν να μειώσουν τον κόπο τους, να γευθούν ψωμί άσπρο και αφράτο, να αγοράσουν έτοιμο κοτόπουλο και να το φάνε ήσυχα χωρίς πρώτα να το σφάξουν να το ξεπουπουλιάσουν να τους βγει το λάδι, με λίγα λόγια.
Από εκεί όμως μέχρι του σημείου που οδήγησε τα πράγματα η βιομηχανία των τροφίμων να τρώμε επεξεργασμένα τρόφιμα χωρίς θρεπτικές ουσίες αλλά και χωρίς νοστιμιά υπάρχει μεγάλη διαφορά.
Η ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΟΥΖΙΝΑΣ
Η λέξη χωριάτικο ή του παραδοσιακού αν θέλετε που κάποτε αποτελούσε χλεύη, τώρα εάν μπει σ΄ ένα συσκευασμένο προϊόν ή χρησιμοποιηθεί σ΄ ένα γαστρονομικό εστιατόριο με το "σχετικό περιτύλιγμα" αποτελεί εγγύηση για προσέλκυση πελατείας.
Χωριάτικο λοιπόν, σύμφωνα με το σύγχρονο marketing σημαίνει καλό, γνήσιο, αυθεντικό, νόστιμο, αρκεί να μην γίνεται εργαλείο στα χέρια κάποιων επιτίδιων επιχειρηματιών για εύκολο και γρήγορο πλουτισμό.
Αυτό που σίγουρα είναι ελπιδοφόρο είναι ότι δημιουργείται ένα ισχυρό ρεύμα προς τις γνήσιες και αυθεντικές γεύσεις που αν χρησιμοποιήσουμε ορθολογικά αυτή την τάση ίσως αποκτήσουμε τη χαμένη ταυτότητα και δώσουμε προοπτική στην αχαρτογράφιτη ελληνική κουζίνα.
Κώστας Σουλιώτης
2 Νοεμβρίου 2013
Αυτό που περιγράφετε συνέβει σε όλο το νότο της Ευρώπης. Με τη μόνη διαφορά ότι εμείς δεν είχαμε τη «δυνατή» ντόπια κουζίνα με τα τρομερά πιάτα και προιόντα που θα μπορούσαν να αντισταθούν στη επέλαση της ευρωπαικής κουζίνας όπως συνέβει στην Ιταλία και στην Ισπανία... Σε αντίθεση η μικρασιατική κουζίνα που αφίχθει στην Ελλάδα μετά το 1922 δεν ενέδωσε στις ξενόφερτες συνήθειες. Τουλάχιστον σε ότι αφορά τη σπιτική μαγειρική αντιστάθηκε σθεναρά και παρ’ ότι οι πρώτες ύλες δεν ήταν ακριβώς οι ίδιες της Μικράς Ασίας, προσπάθησε και προσαρμόστηκε σχεδόν τέλεια. Ας μη ξεχνάμε επίσης ότι ο Νίκος Τσελεμεντές στο πρώτο του βιβλίο δίνει τεράστια σημασία στην ντόπια (βασικά μικρασιάτικη) κουζίνα χωρίς καθόλου να την αναμιγνύει με την γαλλική ή άλλες...
ΑπάντησηΔιαγραφή